Nowy model wsparcia eksportu pomoże polskim przedsiębiorcom lokować produkty w całym świecie i stworzy perspektywę osiągania większych zysków wszystkim firmom z Polski, także małym i średnim - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki we wtorek na forum gospodarczym w Krynicy.
- Po to, żeby eksport stał się naszą prawdziwą husarią ekonomiczną, musimy też podbić cały świat. Musimy umieć lokować nasze produkty, nasze usługi w pozostałych miejscach na całym świecie - podkreślił. Przypomniał, że polskie towary już podbiły Europę Zachodnią - trafia tam 80 proc. polskiej produkcji.
Według niego dla kraju takiego, jak Polska, który szuka nowego modelu gospodarczego i stara się w jak najlepszy sposób wykorzystać dotychczasowe atuty, a w szczególności przedsiębiorczość, bardzo ważne jest właściwe ukierunkowanie strategii eksportowej i ekspansji zagranicznej.
Zmianę modelu wsparcia eksportu nazwał "jednym z absolutnie kluczowych elementów Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju". - To taki filar, który stworzy perspektywę osiągania większych zysków nie tylko dla czempionów międzynarodowych, nie tylko dla firm, które już dzisiaj próbują eksportować, ale również dla małych i średnich - zaznaczył.
Wskazał też, że państwo właśnie małym i średnim przedsiębiorstwom chce w szczególności pomóc i umożliwić wyjście poza granice Polski. - Podnosimy więc zakres naszego profesjonalnego wsparcia dla eksporterów na jeszcze wyższy poziom" - dodał Morawiecki.
Chcemy utworzyć Polską Agencję Handlu i Inwestycji z budżetem wsparcia eksportu w wysokości 100 mln zł w 2017 r.; ma ona powstać na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych i być elementem nowego modelu wspierania inwestycji zagranicznych - mówił też we wtorek w Krynicy wiceminister rozwoju Radosław Domagalski.
Jak wyjaśnił, chodzi o to, by osiągnąć taki wolumen polskiego eksportu, który - dzięki zaangażowaniu administracji publicznej - pozwoli polskim firmom konkurować na zagranicznych rynkach z firmami z Europy Zachodniej i innych regionów. Zapowiedział również likwidację "nieefektywnego systemu placówek zagranicznych, czyli Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji polskich ambasad i konsulatów".
- Chcemy zaprezentować całkowicie nowy, kompleksowy model wspierania eksportu i zagranicznych inwestycji przez administrację publiczną. Model, który przygotowaliśmy, jest zorientowany na cele. Zależy nam na tym, żeby dzięki działaniu administracji publicznej zwiększyć skalę polskiego eksportu - opisywał Domagalski.
- Dlatego proponujemy kilka zasadniczych zmian w tym modelu. Po pierwsze chcemy utworzyć Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Będzie to agencja, która będzie działała na bazie obecnego PAIiIZ. Chcemy również zlikwidować nieefektywny system placówek zagranicznych, czyli Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji polskich ambasad i konsulatów. Chcemy wreszcie wprowadzić nowoczesne instrumenty wspierania eksportu, instrumenty finansowe i operacyjne - dodał.
Według wiceministra rozwoju w nowym modelu resort rozwoju ma być organem nadzorującym, kontrolującym i wyznaczającym cele strategiczne rozwoju polskiego eksportu.
- Przygotowujemy w ramach Ministerstwa Rozwoju strategię rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych, która ma pomóc polskim przedsiębiorcom realizować swoje cele eksportowe. Chcemy również, żeby instytucje współpracujące z Ministerstwem Rozwoju, czyli Polski Fundusz Rozwoju, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, BGK, przyszła Agencja Handlu i Inwestycji była zadaniowana przez nas - opisywał plany resortu Domagalski. Według niego resort będzie wyznaczać tym instytucjom cele, a zarządy poszczególnych spółek mają odpowiadać za wyniki i realizowaną strategię.
Podkreślił także, iż nowy model wspierania eksportu został przygotowany w oparciu o konsultacje z przedsiębiorcami.