Spółka LPP - właściciel sieci sklepów Reserved, Cropp, House, Mohito - zarobił w okresie od lipca do września nieco mniej niż przed rokiem. W spółkę uderza przede wszystkim drożejący dolar, którym płaci ona za zakupy odzieży produkowanej w Azji. Trzeci kwartał tego roku to również dalszy wzrost sieci sprzedaży grupy. Polska firma otworzyła swój największy sklep w Niemczech. Powstał on w Stuttgarcie.
Właściciel takich marek jak Reserved, Cropp czy House zarobił w trzecim kwartale 79,72 mln złotych w porównaniu z 81,73 mln złotych w analogicznym okresie rok wcześniej. Oznacza to spadek w ujęciu rocznym o 2,46 procent. Przychody ze sprzedanych ubrań sięgnęły w tym okresie wyniosły 1,261 mld złotych. To o około 27 mln złotych więcej w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku.
Nieco słabiej LPP wypada porównując pierwsze 3 kwartały tego i ubiegłego roku. Zysk spółki był o 24 procent niższy rok do roku. Gorsze wyniki to efekt drożejącego dolara. Właściciel marki Reserved zwraca uwagę w sprawozdaniu finansowym, że cena amerykańskiej waluty poszła w górę w stosunku do złotego o 20 procent. Trzeba pamiętać, że spółka 90 procent towarów kupuje w Azji , płacą za nie w dolara. Wzrost jego ceny powodował spadek marży brutto o 5 punktów procentowych. Z tego powodu spadł również o 20,5 procent zysk operacyjny.
Notowania akcji LPP w czwartek src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1447315200&de=1447345800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LPP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Spółka chwali się niewielkim wzrostem kosztów operacyjnych (+2 procent) w porównaniu z 17-procentowym wzrostem powierzchni handlowej. Na koniec września LPP miało 1574 sklepy o łącznej powierzchni 799 tys. metrów kwadratowych. Na przestrzeni kwartału powierzchnia sieci sklepów wzrosła o 20,4 tys. metrów kwadratowych.
Nadal właściciel takich marek jak Reserved, Cropp, House czy Mohito najwięcej zarabia w Polsce. Przychody wygenerowane w naszym kraju i na Bliskim Wschodzie stanowią 61,7 procent łącznej wartości sprzedanej odzieży.
Sprzedaż w podziale na kraje właściciela marek Reserved, Cropp, Mohito, House | |
---|---|
Źródło: money.pl, na podstawie raportu spółki LPP *w tym przychody ze sprzedaży w sklepach na Bliskim Wschodzie | |
Kraj | Procentowy udział w przychodach ze sprzedaży |
Polska* | 61,7 |
Estonia | 1,7 |
Łotwa | 1,4 |
Czechy | 4,2 |
Węgry | 0,7 |
Litwa | 1,5 |
Ukraina | 3,9 |
Rosja | 17,7 |
Rumunia | 1,3 |
Niemcy | 1,8 |
Chorwacja | 0,7 |
Bułaria | 0,9 |
Słowacja | 2,5 |
Spółka dodaje w raporcie, że w trzecim kwartale 2015 roku, LPP kontynuowała rozbudowę sieci sprzedaży sklepów wszystkich marek. Szczególnie dynamiczny wzrost miał miejsce w rejonie UE. Uruchomiono kolejny salon Reserved w Niemczech (w Stuttgarcie), oraz salony w Czechach i na Słowacji. We współpracy z franczyzobiorcą uruchomiono kolejny sklep Reserved na Bliskim Wschodzie - w Arabii Saudyjskiej. W październiku zadebiutował również e-sklep na Słowacji.
Jednocześnie podjęto decyzję o wznowieniu rozwoju w Rosji, w której wcześniej wstrzymano ekspansję, z powodu konfliktu ukraińsko- rosyjskiego i rosnącego ryzyka inwestycji w tym kraju.M.in. na ten temat rozmawialiśmy Przemysławem Lutkiewiczem, wiceprezesem LPP.