Blisko 11,5 mln zł straty na sprzedaży miała w okresie od stycznia do marca sieć dyskontów odzieżowych TXM textilmerket. Winnym okazał się głównie system informatyczny, który sprawił, że towar trafiał do nieodpowiednich sklepów i w nieprawidłowej ilości. Od sprawy odcina się jedna z firm IT, która współpracowała wcześniej z TXM.
"Itelligence sp. z o.o. oświadcza, iż nie realizowała projektu wdrożenia systemu SAP w Grupie Kapitałowej Redan, ani w należącej do grupy sieci sklepów TXM. Na mocy porozumienia z dnia 07.01.2015 r. współpraca pomiędzy firmami została zakończona, a Grupa Redan podjęła decyzję o samodzielnej realizacji wdrożenia systemu" - czytamy w oficjalnym komunikacie informatycznej spółki.
To odpowiedź na komentarze zarządu odzieżowej firmy do jej wyników, jakie osiągnęła w pierwszym kwartale tego roku. Pisaliśmy o nich we wtorek. Okazało się, że około 350 sklepów sieci TXM textilmarket przyniosło straty na sprzedaży na łączną kwotę blisko 11,5 mln zł. Władze spółki tłumaczyły to głównie nieprawidłowym zatowarowaniem, do którego doprowadziło błędne działanie systemu informatycznego.
"Największy negatywny wpływ na brak zwiększenia sprzedaży miało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Wynikało to przede wszystkim z nieprawidłowości, które wystąpiły w trakcie pierwszego okresu po uruchomieniu produkcyjnym nowego systemu wspomagającego zarządzanie klasy ERP, po jego konfiguracji i dostosowaniu do potrzeb TXM" - wskazuje właściciel sieci w komentarzu do wyników.
Przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów z magazynu oraz interfejsy służące do przenoszenia informacji pomiędzy systemem centralnym a systemem sprzedażowym w sklepach. Spowodowało to z jednej strony zablokowanie możliwości właściwego towarowania sklepów. Z drugiej zaś powstanie dużej ilości błędów systemowych, których eliminacja była złożona i czasochłonna.
W efekcie towar był wysyłany do sklepów w niedostatecznych ilościach. Co więcej, konkretne wysyłki trafiały nie do tych punktów co trzeba. Skutkowało to opóźnieniami w dostępności oferty przejściowej oraz wiosenno-letniej.
Według zapewnień zarządu, problemy te w większości zostały rozwiązane pod koniec kwietnia 2017 roku, ale system i tak nie osiągnął jeszcze pełnej zakładanej funkcjonalności i wydajności.
"Zarządzanie cennikami oraz procesy księgowe dziś już działają, choć wymagają większego nakładu pracy. Nadal występują problemy z bieżącym dostępem do rzetelnych danych dotyczących zatowarowania i parametrów sprzedażowych. Spółka prowadzi cały czas intensywne działania w celu rozwiązania tego problemu" - przekonuje TXM.
Od stycznia do marca sieć dyskontów TXM textilmarket sprzedała towar za 72 mln 313 tys. zł.