*Za 6 lat wszyscy będziemy musieli oglądać cyfrową telewizję. Według prognoz, w ciągu 4 lat liczba aż 7 mln zrezygnuje z tradycyjnego sygnału na rzecz cyfrowych platform - wynika z raportu Money.pl. *
Polska, zgodnie z wymogami UE, zobowiązała się do przejścia w 2014 na cyfrowy system nadawania. Jednak kilkanaście milionów Polaków nie zdaje sobie z tego sprawy - wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą On Board PR na podstawie badań PBS DGA. Co więcej 1/4 Polaków w ogóle nie zamierza zakupić dodatkowego sprzętu czyli nowego telewizora albo specjalnego dekodera, aby móc odbierać telewizję cyfrową. Dziś to koszt co najmniej kilkudziesięciu euro.
Większość Polaków jest zdania, że konieczne wydatki powinny być sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. Ponad 1/3 badanych upatruje źródła pieniędzy na dofinansowanie sprzętu w firmach prywatnych, zaangażowanych w rynek mediów.
Jak na razie na rynek telewizji cyfrowych w Polsce zdominowany jest przez trzy platformy cyfrowe. Abonament i dekoder ma 3,5 mln Polaków. W ciągu 4 lat ta liczba ta może wzrosnąć do 7 milionów.
| Telewizja cyfrowa - teraźniejszość i przyszłość |
| --- |
| Dziś ponad 7,5 mln gospodarstw domowych odbiera telewizję analogową. Liczba ta będzie maleć także dlatego, że Polska została zobowiązana do tego wymogami UE. Zaleca ona by do 2012 r. wszystkie kraje unii nadawały naziemny sygnał telewizyjny jedynie w cyfrowej wersji. Polski rząd w 2005 r. przyjął strategię, która zakłada, że sygnał analogowy telewizji naziemnej zniknie z eteru w 2014 roku. W przyszłości cyfrowy sygnał telewizyjny będzie dostarczany zarówno przez telewizje satelitarne, jak i nadajniki naziemnej telewizji cyfrowej, a także przez sieci telewizji kablowych oraz przez operatorów telekomunikacyjnych (tzw. internet z kabla telefonicznego, czyli IPTV). |
Wielkie łowy platform cyfrowych
Miniony rok był rekordowy dla platform cyfrowych. Liczba ich klientów zwiększyła się o blisko 1,5 mln osób.
Największą liczbą abonentów chwali się Cyfrowy Polsat, który ma ponad 2 mln abonentów. Cyfra Plus dociera w tej chwili do ponad 1 miliona gospodarstw domowych. Najmłodsza platforma "n", która wystartowała pod koniec 2006 roku, w listopadzie 2007 r. odnotowała 200 tysięcy abonentów. Nieoficjalnie mówi się, że rok zamknęła z liczbą 300 tysięcy abonentów.
Liczbę odbiorców telewizji cyfrowej za pośrednictwem operatorów kablowych szacuje się natomiast na niecałe 200 tysięcy (spośród 4,5 mln abonentów krajowych operatorów kablowych). Podsumowując: 3,5 mln domostw odbiera telewizję cyfrową. Można więc przyjąć, że ogląda ją około 10 mln Polaków.
Cyfrowy Polsat -w drodze na giełdę
Cyfrowy Polsat, największa platforma w Polsce, wzrasta bardzo dynamicznie. Pojawił się na rynku w 1999r. jako Polsat 2 Cyfrowy. W październiku 2002 roku osiągnął liczbę ponad 300 tysięcy abonentów. Na początku 2007 roku z Cyfrowego Polsatu korzystało 1 mln abonentów, na koniec roku liczba ta przekroczyła 2 miliony. Cyfrowy Polsat jest największą platformą satelitarną w Europie Środkowo-Wschodniej i jedną z największych w Europie - chwali się spółka.
Cyfrowy Polsat planuje wejście na giełdę. Debiut platformy początkowo planowany był na grudzień ubiegłego roku, następnie na I kwartał tego roku. Prospekt emisyjny został zatwierdzony 16 stycznia br., jednak jeszcze nie zdecydowano o terminie oferty publicznej. Decyzja zapadnie po uspokojeniu się sytuacji na rynkach finansowych - poinformował prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki.
Cyfrowy Polsat nie planuje nowej emisji tylko sprzedaż około 25 procent obecnych akcji. Wartość oferty ma wynieść 1-1,5 mld złotych co oznacza, że spółka wyceniana jest na 4 do nawet 6 mld zł. Ma to być jedna z największych ofert w historii GPW. Poza tym firma zamierza zostać operatorem wirtualnej telefonii komórkowej (MVNO) i w najbliższej przyszłości rozpocząć oferowanie usług telekomunikacyjnych pod marką Halo Polsat.
Cyfra Plus zarabia najlepiej
Drugim operatorem na rynku, co do wielkości, jest *Cyfra Plus. *To jednocześnie najstarsza polska platforma cyfrowa, która działalność zainaugurowała w 1995 r. Obecnie liczy ponad 1 mln abonentów. ,,Ostatni rok był rekordowy pod względem sprzedaży, a największy jej wzrost odnotowaliśmy w listopadzie i grudniu" - mówi Marta Jóźwiak z biura prasowego Cyfry Plus. Cyfra Plus ubiegły rok zaczynała z liczbą ponad 900 tysięcy abonentów, pod koniec roku przekroczyła 1 mln odbiorców.
Cyfra Plus posiada ponad 54 własne centra sprzedaży oraz 700 punktów dystrybucyjnych. Mimo że liczba jej abonentów jest mniejsza o połowę od Cyfrowego Polsatu, może się pochwalić sporym zyskiem netto - 150 mln zł w 2006 roku i 110 mln zł w pierwszym półroczu 2007 r. Cyfrowy Polsat w 2006 r. uzyskał zysk netto wart ponad 55 mln zł.
Natomiast przychody Cyfry Plus to 850 mln zł w 2006r., tymczasem Cyfrowego Polsatu prawie 494 mln złotych. Stąd Cyfrowy Polsat może się pochwalić 11 procentową rentownością biznesu, Cyfra Plus 17-procentową.
- efekt odroczonego podatku dochodowego: 126 mln zł w 2005 roku dla Canal Plus
** efekt odroczonego podatku dochodowego: minus 40 mln zł w 2006 roku
Eliminując ten wpływ wyniki netto Cyfry Plus w roku 2005 i 2006 wyniosłyby odpowiednio: 140 mln i 190 mln zł
Wykres wg danych przedstawionych przez spółki
"n" stawia na nowoczesność
Platforma "n" to najmłodszy gracz na rynku telewizji cyfrowych. Należąca do grupy ITI platforma została uruchomiona w październiku 2006 r. Miała być telewizją stawiającą na najnowocześniejsze i unikalne rozwiązania technologiczne. ,,Wybraliśmy prostą nazwę "n", która jednocześnie ma symbolizować prostą obsługę i przystępność. W oczywisty sposób litera ta nawiązuje również do marek grupy ITI" - tłumaczy Maciej Sojka, prezes ITI Neovision.
Platforma "n" w 2008 roku zamierza pozyskać 500 tys. abonentów. W październiku 2007r. pochwaliła się przekroczeniem liczby 200 tysięcy abonentów, rok zakończyła z wyższym wynikiem, nieoficjalnie wiadomo, że przekroczono 300 tysięcy abonentów. Spółka niestety nie chciała udostępnić bardziej dokładnych danych dotyczących przychodu i zysku netto.
Jej sieć dystrybucji składa się z około 1500 punktów sprzedaży bezpośredniej w Polsce oraz telefonicznego biura obsługi klienta.
Telewizja cyfrowa w "kablu"
Liczba gospodarstw odbierających telewizję cyfrową za pośrednictwem sieci kablowych to w Polsce niecałe 200 tysięcy.
operatorzy kablowi | ||
---|---|---|
operator | liczba abonentów telewizji analogowej | usługi cyfrowe |
UPC Polska | 1 mln | II kwartał 2008r. |
Vectra | 653 tys. | 85 tys. |
Multimedia Polska | 626 tys. | 12 tys. |
Grupa ASTER | 370 tys. | 50 tys. |
TOYA | 141 tys. | 10 tys. |
INEA | 110 tys. | 16 tys. |
Stream Communications | 63 tys. | brak |
MTK S.Tar | 60 tys. | brak |
Promax | 30 tys. | 1,5 tys. |
Sat Film | 23 tys. | 2 tys. |
Dane szacunkowe opracowane przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej.
,,Przejście telewizji kablowych na nadawanie cyfrowe jest bardzo kosztowne. Stać na to będzie tylko największych nadawców. Przykładowo tzw. stacja cyfrowa czołowa kosztuje kilkaset tysięcy dolarów. Cyfrowa emisja jest nie tylko polepszeniem jakości obrazu i dźwięku, ale umożliwia oferowanie wielu innych usług, np. Video on Demand. Pewne jest, że wymagania odbiorców będą rosły" - mówi Krzysztof Stefaniak, rzecznik Vectry.
Tymczasem firma badawcza Informa Telecoms & Media Cyfrowy ocenia, że za pięć lat głównym dostawcą cyfrowej telewizji na świecie będą sieci telewizji kablowej (249 mln). Satelitarna telewizja cyfrowa ma mieć 23 proc. rynku wobec 36 proc. w 2007 roku (87 mln odbiorców). Rynek naziemnej telewizji cyfrowej w 2007 roku oceniany jest na 47,8 mln osób, a w 2012 roku na 97,1 mln.
W przyszłości cyfrowy sygnał telewizyjny będzie dostarczany zarówno przez telewizje satelitarne, jak i nadajniki naziemnej telewizji cyfrowej, a także przez sieci telewizji kablowych oraz przez operatorów telekomunikacyjnych.