Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Kolej słabo wykorzystywana przez Polaków. "Konieczne są zmiany"

14
Podziel się:

Chodzi o modyfikację rozkładów, dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb pasażerów, czy budowę parkingów przy dworcach i przystankach.

Kolej słabo wykorzystywana przez Polaków. "Konieczne są zmiany"
(Bartosz Wawryszuk)

Polacy w zbyt małym stopniu wykorzystują kolej - to wnioski raportu, który sporządził Urząd Transportu Kolejowego. Wynika z niego, że przeciętny Polak korzysta z transportu kolejowego osiem razy w roku. Dla porównania mieszkaniec Niemiec lub Francji jeździ 18 razy w roku.

Jak mówi Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego są województwa, w których ta średnia jest o wiele wyższa, ale są też regiony, w których prawie nikt nie korzysta z kolei.

Na czele zestawienia znalazły się województwa pomorskie, wielkopolskie mazowiecki i dolnośląskie. Przeciętny mieszkaniec tych regionów korzysta z pociągów nawet 20 razy w roku.

Na końcu znalazły się podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie. W tych regionach przeciętny mieszkaniec korzysta z pociągów raz w roku.

Jakość sieci kolejowej

Zdaniem autorów opracowania wynika to między innymi z jakości sieci kolejowej, a także siatki połączeń.

Tomasz Frankowski podkreśla, że potrzebne są zmiany na kolei, które doprowadzą do tego, że kolej będzie bardziej przyjazna dla pasażerów.

Chodzi między innymi o modyfikację rozkładów, dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb pasażerów, czy budowę parkingów przy dworcach i przystankach.

Przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego zapowiadają, że dane z poszczególnych regionów trafią do marszałków województw.

Inwestycje na kolei

Jak zapewnia rząd do końca roku zaplanowano ogłoszenie blisko 190 przetargów na kolei o wartości około 6 mld zł oraz podpisanie prawie 300 umów za prawie 26 mld zł.

Resort Infrastruktury i Budownictwa podkreślił, że dzięki uproszczeniu i przyspieszeniu procedur związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji, aktualizacji KPK oraz zmianie ustawy o transporcie kolejowym, PKP PLK mogą realizować ambitny program modernizacji infrastruktury - o czym informowaliśmy w WP money.

W zaktualizowanym programie kolejowym wartość zadań, które mają zostać zrealizowane, sięga około 66,5 mld zł. Dzięki zmianie programu przebudowywanych zostanie w sumie 9 tys. km torów, a nie 8,5 tys. km, jak planowano wcześniej.

Według ministerstwa tylko w 2016 r. w ramach kolejowego programu ogłoszono ponad 300 przetargów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
Oko
8 lat temu
Firma polski bus oferuje transport z Wrocławia do Zakopanego za 35 zł a PKP 125zl, dodatkowy minus to przesiadka w Krakowie do innego pociągu. I jak tu nie rezygnować z PKP ? Przejazdy autokarowe są o wiele tańsze.
marrrr
8 lat temu
Kolej nie jest pewna. Dwa lata temu jechaliśmy ze Szczecina do Poznania i mając trzy godziny rezerwy uciekł nam samolot. Pociąg stuknął w sarnę. Mając wybór przesiadki na samochód lub inny pociąg informacja tak nas wprowadzała w błąd że było jak było. Kierownik pociągu nie miał telefonu do centrali i nic nie wiedział ale wciąż informował że zaraz ruszamy. Odszkodowania nie dostaliśmy, przy takim bezprawiu do sądu nie było sensu iść. Od tamtej pory na terminowe wyjazdy jadę samochodem, różnica w cenie nie jest koszmarna ale dojazd pewniejszy.
lem
8 lat temu
recepta jest prosta jak drut.mniej w kieszen panowie prezesi.wiecej inwestycji w tabor,krotsze czasy przejazdu i konkurencyjne ceny i rzadzicie na rynku.tak??chyba za 30 lat z marazmu nie wyjdziecie.i mozecie inwestowac w tabor i tak wtedy wam nic to nie pomoze
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Marek P
8 lat temu
W podkarpackiem to nie ma czym ani gdzie jechać koleją a ci co się zdecydują muszą mieć dużo czasu
ewew
8 lat temu
Zamknijcie kolejne linie kolejowe, a na istniejących wprowadźcie połączenia o godz. 4.17 czy 22.40. Od razu frekwencja się poprawi :)
Korzystający ...
8 lat temu
Jak się czyta takie bzdety to się niedobrze robi. Prosimy o zmianę kursowania pociągów żeby można było dojechać na 2 lub 3 zmianę i nie można tego przeskoczyć.Pocigi jadą w terminach nikomu nie pasujących a w artykułach plk i innych piszą jak to starają sie dostosowywać rozkład do potrzeb podróżnych. Totalna nieprawda i trwa to już od lat. Na nic zbieranie podpisów i pisanie od lat petycji do samorządów czy kolei.Pociąg przyjeżdża do danej miejscowości o 13.00 i to jest dojazd na 2 zmianę? Albo o 21.55 czy to jest dojazd na 3 zmianę? Ręce opadają.
Leon Z
8 lat temu
Pojechałem parę dni temu Pendolino . Tan pociąg jest tak niewygodny i ciasny , że na drogę powrotną wynająłem samochód.
Fanka pociagi...
8 lat temu
To jest tak dlatego ze np.marszalkowie wojewodztw Tu "polityka" anty transtportowa marszalka Calbeckiego z kujawsko-pomorskiego pozbawienia mieszkańców b.województwa bydgoskiego do transportu kolejowego gdzie linie kolejowe "leżą odlogiem " lk.281 lub nierentowne sa zwijane lk.240 Teresopl pomorski-Wiecbork- Złotow.A linia kolejowa nr 281 jest nie remontowana od Nakla przez Więcbork do Chojnic i lezy odlogiem. Gdzie prędkość szlakowa. 20 km/h.Zaden z przewoznikow nie jest zainteresowany prowadzeniem ruchu kolejowego .A dzieki komu ? Panu Marszałkowi Calbeckiemu