Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Rodziny, pracy i polityki społecznej. Te resorty w ubiegłym roku wspierały organizacje ojca Rydzyka. Najczęściej płaciły za produkcję programów i emisję spotów w telewizji. Agencja Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w dwa lata wydała tak ponad 840 tys. zł.
Na co fundacje ojca Tadeusza Rydzyka wydają publiczne pieniądze? Takie pytanie do Fundacji Lux Veritas i Fundacji Nasza Przyszłość wysłała Sieć Obywatelska Watchdog Polska. Rok temu. I walczyła o odpowiedź.
- To nie jest walka z ojcem Tadeuszem Rydzykiem. To jest walka o jawność wydawania środków publicznych. I to w organizacjach, które tych środków wydają naprawdę dużo - wyjaśniała money.pl Katarzyna Batko-Tołuć, wiceprezes organizacji.
Watchdog to nazwa tzw. organizacji strażniczej. Ma jeden cel - monitorowanie i upublicznianie działań władzy i instytucji publicznych. Sieć Obywatelska ujawniła m.in., że nad ustawą o Trybunale Konstytucyjnym pracował sam Trybunał Konstytucyjny. Od dawna walczy chociażby o dostęp do ekspertyz w sprawie OFE. Spierała się z urzędnikami Bronisława Komorowskiego i Andrzeja Dudy. Tym razem domagała się dokumentów od ojca Tadeusza Rydzyka.
Dokumenty dotyczące wydania pieniędzy publicznych w końcu się znalazły. W momencie, gdy sprawa dotarła do sądów, a organizacja wysłała kolejne skargi na bezczynność.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wyjątkowo często pojawia się w dokumentach przesłanych Watchdog Polska. ARiMR wykupiła w marcu 2016 roku u Fundacji produkcję i emisję 16 audycji w ramach cyklu "Wieś to też Polska". ARiMR przekazał na ten cel 250 tys. zł Fundacji Lux Veritatis.
Agencja wspierała Fundację nie tylko raz. W kwietniu 2016 wystawiła zlecenie na produkcję i emisję spotu za 23 tys. zł brutto. W dokumentach nie ma jednak informacji, o jakim spocie mowa.
Agencja wydała jeszcze w czerwcu 2016 roku kolejne 16 tys. zł na produkcję spotu informacyjnego. Znów brak informacji, jaki był to spot. W sierpniu ARiMR znów zleciła produkcję cyklu "Wieś to też Polska". Tym razem za 287 tys. zł brutto. W lutym ponownie Fundacja otrzymała pieniądze na ten cel.
W sumie ARiMR zlecał coś Fundacji 5 razy od 2016 roku. W 2015 roku nie płacił ani razu. Łącznie Agencja przekazała ponad 840 tys. zł.
Na liście wspierających jest więcej instytucji. Lux Veritas otrzymało w sierpniu 2015 roku 70 tys. zł od Narodowego Centrum Kultury w Warszawie. To pieniądze na realizację i emisję materiału "Chrzest - moja nadzieja". Całość miała trzy odcinki po 40 minut.
Fundację w ubiegłym roku wspierało też Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Na realizację projektu "By pamięć o nich trwała" (dotyczącą Polaków, którzy ratowali Żydów w czasie II Wojny Światowej") resort przekazał 200 tys. zł.
Ministerstwo Obrony Narodowej przekazało 102 tys. zł na emisję spotów o organizacji szczytu NATO w Warszawie. Resort zdrowia z kolei przekazał 73 tys. zł na produkcję i emisję czterech odcinków cyklu "Na zdrowie". Program dotyczył profilaktyki raka piersi i szyjki macicy. Do tego resort Konstantego Radziwiłła dodał 151 tys. zł na emisję spotów informacyjnych. One również dotyczyły raka piersi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało środki na emisję spotu promującego znak "Poznaj Dobrą Żywność". Za 27 emisji resort zapłacił 50 tys. zł.
W 2017 roku fundację dotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Za kampanię społeczną zapłaciło 188 tys. zł brutto.
Z kolei fundacja Nasza Przyszłość najczęściej otrzymywała pieniądze na prowadzenie gimnazjum i liceum. W tym wypadku środki przekazywał urząd miasta Szczecinek. Oprócz tego fundacja dostała dofinansowanie na organizacje zajęć na basenie.