W 2007 roku sprzedaż piwa na rynku krajowym wyniosła 35,045 mln hektolitrów, wobec 32,343 mln hektolitrów rok wcześniej - podał Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Po raz pierwszy w historii udział opakowań szklanych w strukturze opakowań spadł poniżej 50% i wyniósł 47% wobec 53% rok wcześniej, wzrósł natomiast udział puszek - do 45% wobec 38% rok wcześniej.
- _ Ubiegły rok był bardzo udany dla branży, ale nasz optymizm był większy. Cały wzrost wyniósł 8,4%, podczas gdy prognozowaliśmy wzrost rzędu 10% _ - powiedział prezes Browarów Polskich Michał Piróg.
Dodał, że pierwsze półrocze było bardzo dobre dla branży, która zanotowała 15-proc. wzrost sprzedaży, jednak druga połowa roku ze wzrostem na poziomie 1% okazała się znacznie gorsza.
- _ Zima w ubiegłym roku była mniej łagodna, niż rok wcześniej, co jest widoczne w wynikach za IV kwartał, kiedy jako branża zanotowaliśmy 1-proc. spadek sprzedaży _ - wyjaśnił Piróg.
Zdaniem przedstawicieli branży, w tym roku producentów piwa czeka dalszy wzrost cen składników do jego produkcji - głównie cen słodu oraz jęczmienia i chmielu, a także opakowań, przede wszystkim aluminium, którego cena na początku września ub. roku była wyższa o 30% od średniej ośmioletniej. Na razie jednak ten wzrost nie powinien przełożyć się na wyższą cenę piwa.
Carlsberg, jeden z trzech największych graczy na rynku, poinformował w środę, że sprzedał 4,6 mln hektolitrów piwa w 2007 roku, o 12% więcej niż rok wcześniej, a jego przychody ze sprzedaży wyniosły w tym czasie 1,3 mld zł i były wyższe o 14% r/r.
Wzrost sprzedaży krajowej o 13,6% rok do roku do 14,1 mln hl zanotowała także Kompania Piwowarska. Spółka sprzedała także 304 tys. hl piwa na eksport, co oznacza wzrost o 67% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Udział w rynku Kompanii Piwowarskiej wzrósł o 2 pkt proc. i wyniósł 40,4%, zaś udział Carlsberga zwiększył się o 0,7 pkt do 14,6% na koniec ub. roku.