2014 rok nie zaskoczył przełomem w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski - wyniósł 18,59 mld euro. Jego wartość była o 6,57 mln euro wyższa od importu, a najważniejszym polskim partnerem w tej branży były Niemcy.
Eksport do Niemiec wyniósł 5 861,20 mln euro, czyli 31,67 proc. Na drugim miejscu uplasowały się Włochy (8,60 proc.), a trzecią lokatę zajęła Wielka Brytania (8,43 proc.)
Wartość eksportu do krajów należących do Unii Europejskiej (78,62 proc. całości) była o 6,66 proc. wyższa niż przed rokiem (dynamika 106,66 proc.), podczas gdy eksport na rynki pozaunijne znacząco spadł (dynamika 77,70 proc.).
Eksport trzech głównych grup: części i akcesoriów, samochodów osobowych i towarowo-osobowych oraz silników wysokoprężnych, stanowił 80,61 proc. całości branży.
W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych zanotowano wzrost w eksporcie - samochodów ciężarowych (dynamika 116,78 proc.), silników spalinowych (dynamika 179,46 proc.), autobusów (dynamika 238,27 proc.), pojazdów specjalnych (dynamika 246,63 proc.) oraz podwozia (dynamika 316,99 proc.).
AutomotiveSuppliers.pl, który od 2008 roku monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, wstępnie prognozuje, że w 2015 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski może przekroczyć po raz pierwszy w historii poziom 20 mld euro. Zestawienie zostało przygotowane na podstawie danych Eurostat.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Handel zagraniczny kwitnie. Świetne dane Polacy znaleźli sposób na embargo rosyjskie. Sprzedajemy więcej Niemcom. | |
Zaskakująco złe dane o eksporcie Niemiec Spadek jest o blisko 30 procent mocniejszy niż prognozowano. Topnieje też import. | |
Dane ze strefy euro zaskoczyły analityków Produkcja przemysłowa w strefie euro w lipcu wzrosła o procent, podczas gdy poprzednio spadła o 0,3 procent. |