Prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska powiedziała, że ten wynik może być jednak lepszy, zwłaszcza że po 10 miesiącach 2011 r. spółka zanotowała 25 mln zł zysku.
Strata Przewozów Regionalnych za 2011 r. ma wynieść około 60 mln zł - planuje zarząd firmy. Prezes powiedziała, że w wynikach po dziesięciu miesiącach nie uwzględniono kosztów, np. modernizacji taboru, które spółka będzie jeszcze do końca roku musiała ponieść. Znaczą część przychodów przewoźnika - w tym roku było to około 940,5 mln zł - to dotacje od samorządów, pokrywające koszty uruchamiania pociągów regionalnych. Jak poinformowała Kuczewska-Łaska, kilka województw przekazało spółce zbyt wysokie dotacje, więc część trzeba będzie zwrócić.
Przewozy Regionalne podpisały do tej pory umowy na świadczenie przewozów w 2012 r. z dwoma województwami: warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. Z sześcioma województwami - pomorskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, opolskim, małopolskim i lubelskim - negocjacje już zakończono, a umowy powinny być zawarte w ciągu kilku tygodni. Z czterema województwami: lubuskim, wielkopolskim, podkarpackim i podlaskim negocjacje dobiegają końca. Województwo dolnośląskie rozpisało przetargi na obsługę połączeń, Przewozy Regionalne będą realizować je na sześciu liniach.
Jak wyjaśniła Kuczewska-Łaska, najbardziej skomplikowane relacje ma przewoźnik w województwach śląskim i zachodniopomorskim. Na Śląsku urząd marszałkowski powołał własnego przewoźnika - Koleje Śląskie - i jak powiedziała prezes, zmniejszył dotację dla Przewozów Regionalnych. Natomiast w województwie zachodniopomorskim samorząd kupił nowy tabor i według zarządu Przewozów Regionalnych wyznaczył zbyt wysokie stawki za jego dzierżawę. W związku z tym przewoźnik szuka sposobu na obniżenie kosztów eksploatacji taboru w tym województwie.
Kuczewska-Łaska zapowiedziała, że w przyszłym roku działalność spółki powinna być zbilansowana - czyli wynik będzie zbliżony do zera. W 2009 r. strata przewoźnika wyniosła 290 mln zł, a w 2010 r. - 170 mln zł. Jak wyjaśniła prezes, firma McKinsey & Company opracowuje plan restrukturyzacji przewoźnika. Pierwsze założenia planu mają być znane w lutym przyszłego roku. Prezes nie wykluczyła, że konieczna będzie redukcja zatrudnienia, nie ujawniła jednak, ilu osób miałyby dotyczyć.
Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Spółka należy do samorządów 16 województw i zatrudnia około 913,5 tys. pracowników. W wyniku restrukturyzacji, od grudnia 2008 r. zatrudnienie spadło o około 3 tys. osób. Według szacunków zarządu firmy, z usług przewoźnika skorzysta w tym roku około 110,5 mln pasażerów, z czego zdecydowana większość, bo około 93,2 mln, z pociągów na trasach regionalnych i lokalnych.
O PKP czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pkp;zdecydowaly;kiedy;wprowadza;oplate;dworcowa,196,0,946372.html) | Opłata dworcowa. PKP ogłosiły od kiedy Może zostać wprowadzona najwcześniej od ogłoszenia rozkładu jazdy na 2013 rok. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/79/t92239.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/znow;dramat;na;pkp;nawet;11-godzinne;opoznienia,147,0,743315.html) | Znów dramat na PKP. Nawet 11-godzinne opóźnienia Marznący deszcz powoduje oblodzenie trakcji kolejowych. Takie same problemy z pociągami mają Niemcy. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/czesc;pociagow;tlk;z;obowiazkowa;rezerwacja,134,0,991622.html) | Zmiany na kolei. Zapłacisz więcej w zamian za... Nowe rozwiązanie ma zapobiec przeładowaniu pociągów. |