- Tylko w polską reprezentację wkładamy serce. W pozostałe know-how i całe solidne rzemiosło, które już mamy. Serce jest z Polakami - mówi money.pl Igor Klaja. Właściciel marki 4F na igrzyska olimpijskie w Rio przygotuje stroje nie tylko dla naszego kraju, ale także dwóch, a może i trzech innych. O tym, czym jest sport i pasja w biznesie, rozmawialiśmy z biznesmenem podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Klaja nie ma kompleksów. Mówi wprost, że jego planem jest dołączenie do największych firm sportowych, takich jak Nike czy Adidas.
- Nie wiem, ile czasu na to potrzebuję. Stać na to Polaka. Nie mam kompleksów. Dużo podróżuję, więcej czasu spędzam poza krajem niż w Polsce. Uważam, że jesteśmy szalenie zdolnym narodem. Jesteśmy tak pracowici, że jesteśmy skazani na sukces - mówi money.pl Klaja.
Jak twierdzi, tzw. pokolenie X to tytani pracy, szalenie zdolni ludzie, dla których nie ma rzeczy niemożliwych.
- Ktoś czasem mówi: "marka 4F osiągnęła sukces". Nie, nie osiągnęła sukcesu. Wykonaliśmy pierwszą pracę domową, zaistnieliśmy na jednym rynku. Musi to powtórzyć w kolejnych sprawdzianach. Kolejne lata pracy przed nami - szczerze przyznaje biznesmen.
Na razie kolejne "kartkówki" czekają 4F w Serbii, Czechach, na Łotwie oraz Słowacji. To tam firma otworzy niedługo swoje salony. Klaja przyznaje, że to przyczółki na kolejne rynki. Na przykład do Austrii, pozostałych krajów bałtyckich czy na Bałkany. To jednak i tak jedynie początek ekspansji.
- Marzeniem każdego sportowca jest medal mistrzostw świata lub igrzysk olimpijskich. My, jeśli osiągniemy sukces w Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy Japonii, to zdobywamy medal mistrzowski. Te kraje (Serbia, Czechy, Słowacja, Łotwa - przyp. red.) to są jakieś eliminacje. Je też trzeba przejść. Na tych imprezach niższej rangi trzeba wygrać, bo to jest przepustka do dalszego rozwoju - mówi Klaja.
4F to jedna z największych polskich firm odzieżowych. Swoje ubrania w kraju sprzedaje w sieci własnych salonów, a poza granicami na ponad 20 rynkach. Przychody w 2015 roku sięgną ok. 400 mln zł. Marka specjalizuje się w strojach sportowych ze szczególnym nastawieniem na kurtki narciarskie, a od niedawna także akcesoria dla biegaczy i kolarzy amatorów.