Rząd znów szykuje skok na kasę, a do tego funduje legislacyjną farsę - alarmują przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz część opozycji. Chodzi o projekt zmian w VAT, zgodnie z którym od samochodów osobowych wykorzystywanych jednocześnie do celów służbowych i prywatnych będzie przysługiwać odliczenie 50 proc. podatku. Nie dość, że drastycznie ograniczono możliwość odpisywania całego VAT, to jeszcze regulacje rozciągnięto na wszystkie kwestie związane z eksploatacją auta, łącznie z wymianą części jak i ubezpieczeniem. Rząd wyciągnie z kieszeni Polaków 7,6 mld złotych.
Od 1 stycznia można odliczać pełen VAT od zakupu aut osobowych _ ( kiedyś z kratką) _, które uzyskają homologację samochodu ciężarowego. Z początkiem 2014 roku wygasła zgoda Brukseli na stosowanie ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów osobowych kupowanych przez firmy oraz VAT na paliwa do takich aut. Resort finansów zwrócił się, co prawda do Unii o wydanie zgody na wprowadzenie kolejnych ograniczeń, jednak na decyzję czekano do połowy grudnia 2013 roku.
_ Celem proponowanych zmian jest kompleksowe uregulowanie zasad odliczania i rozliczania podatku VAT w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, wykorzystywanych do celów mieszanych, tj. działalności gospodarczej i prywatnej - _ czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy.
Rządzący powołują się na Brukselę i Komisje Europejską, która zgodziła się na ograniczenia w odliczaniu podatku VAT od właścicieli samochodów. Przeforsowanie zmian będzie wiązało się z tym, że fiskus głębiej sięgnie do kieszeni przedsiębiorców. Tylko z tytułu podatku VAT do 2016 roku, właściciele służbowych aut zostawią w kasie państwa co najmniej 6,8 mld zł, a z tytułu podatku dochodowego ponad 760 mln zł więcej. W sumie - jak szacuje resort finansów - w kasie państwa i samorządów przybędzie blisko 7,6 mld zł. Oczywiście pod warunkiem, że część nowych przepisów zacznie obowiązywać od marca tego roku, a pozostałe od czerwca 2015, tak jak zapisano w projekcie.
_ - Już w samej zapowiedzi wiceministra finansów Janusza Cichonia, uchwalenia ustawy w Sejmie w trzy dni, widać wyraźnie o co chodzi rządowi. Minister Szczurek przygotował i teraz chce wykonać skok na kasę przedsiębiorców - _ komentuje poseł Wincenty Elsner z Twojego Ruchu, zasiadający w sejmowej Komisji Finansów Publicznych.
#
Przygotowując projekt ustawy, resort finansów wyszedł z założenia, że samochody o masie całkowitej do 3,5 tony można wykorzystywać jednocześnie do celów służbowych i prywatnych, w związku z czym trudno określić kiedy używane są służbowo, a kiedy prywatnie.
Autorzy wyszli z założenia, że przedsiębiorcy wykorzystują to i nadużywają prawa do odliczeń. Postanowiono więc nie bawić się w szczegółowe regulacje i zapisano w ustawie ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków: zakupu paliw, części, opon, regulowania rachunków za naprawę czy przeglądy, kosztów polis oraz wszelkich innych wydatków eksploatacyjnych.
W projekcie przyjęto, że _ każdy taki pojazd, służy co do zasady użytkowi mieszanemu, a zatem wszystkie wydatki z nim związane będą podlegać odliczeniu w 50 proc _.
| ##Zmiany w zasadach rozliczania VAT od aut firmowych | | | |
| --- | --- | --- | --- |
| Rodzaj zakupów | Samochód osobowy kupiony obecnie | Samochód z homologacją ciężarową kupiony obecnie | Samochód osobowy kupiony po zmianie przepisów |
| Źródło: Money.pl na podstawie obowiązujących przepisów i projektu ustawy | | | |
| Możliwość odliczenia VAT-u przy zakupie auta | 60 proc. VAT-u, nie więcej niż 6 tys. zł | 100 proc. VAT-u | Prawo do odliczenia warunkować będzie sposób wykorzystania: 100 proc. VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej. 50 proc. VAT-u jeżeli samochód będzie wykorzystywany zarówno w działalności, jak też w ramach potrzeb osobistych. Jednak nie więcej niż 8 tys. zł. |
| Możliwość odliczenia VAT-u od kupionego paliwa | Brak prawa do odliczenia. Po zmianie przepisów prawo do odliczenia warunkować będzie sposób wykorzystania - jeżeli będzie to samochód wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej przedsiębiorca odliczy 100 proc. VAT-u. Jeżeli natomiast samochód będzie wykorzystywany częściowo na potrzeby działalności, częściowo potrzeb osobistych – 50 proc. VAT-u ale dopiero od lipca 2015 r. | 100 proc. w obecnym stanie prawnym. Po zmianie możliwość odliczenia będzie warunkowana sposobem wykorzystania auta - jeżeli będzie to samochód wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej przedsiębiorca odliczy 100 proc. VAT-u. Jeżeli natomiast samochód będzie wykorzystywany częściowo na potrzeby działalności, częściowo na potrzeby osobiste – 50 proc. VAT-u ale dopiero od lipca 2015 r. | Prawo do odliczenia warunkować będzie sposób wykorzystania: jeżeli będzie to samochód wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej
przedsiębiorca odliczy 100 proc. VAT-u. Jeżeli natomiast samochód będzie wykorzystywany częściowo na potrzeby działalności, częściowo na potrzeby osobiste – 50 proc. VAT-u ale dopiero od lipca 2015 r. |
| Możliwość odliczenia VAT-u od innych wydatków zw. z używaniem samochodu, np. wymiana opon, naprawy, serwis | 100 proc. VAT-u. Po zmianie przepisów zakres prawa do odliczenia będzie uzależniony od sposobu wykorzystania – 100 proc. VAT-u odliczy przedsiębiorca użytkujący samochód wyłącznie na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. 50 proc. jeżeli samochód jest wykorzystywany także na potrzeby osobiste. | 100 proc. VAT-u. Po zmianie przepisów zakres prawa do odliczenia będzie uzależniony od sposobu wykorzystania - 100 proc. VAT-u odliczy przedsiębiorca użytkujący samochód wyłącznie na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. 50 proc. jeżeli samochód jest wykorzystywany także na potrzeby osobiste. | Zakres prawa do odliczenia będzie uzależniony od sposobu wykorzystania - 100 proc. VAT-u odliczy przedsiębiorca użytkujący samochód wyłącznie na potrzeby związane z działalnością gospodarczą; 50 proc. jeżeli samochód jest wykorzystywany także na potrzeby osobiste. |
| Możliwość odliczenia VAT-u od rat leasingowych | 60 proc. VAT-u nie więcej niż 6 tys. zł. Kontynuacja odliczenia na tych zasadach po zmianie przepisów | 100 proc. VAT-u. Kontynuacja odliczenia na tych zasadach po zmianie przepisów | Prawo do odliczenia warunkować będzie sposób wykorzystania: 100 proc. VAT-u w przypadku samochodu wykorzystywanego wyłącznie w działalności gospodarczej. 50 proc. VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany w trybie mieszanym (działalność gospodarcza i potrzeby osobiste) |
W Unii Europejskiej odliczenie pełnego podatku VAT od samochodów osobowych dla firm to standard. W związku z wygaśnięciem unijnej derogacji, limit odliczenia - 60 procent VAT, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych - przestał obowiązywać z końcem grudnia ubiegłego roku. Dzięki temu firmy zyskały możliwość kupienia samochodów osobowych - pod warunkiem, że mają homologację ciężarową - po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Na samochodzie, który zgodnie z cennikiem kosztuje 100 tysięcy złotych, zaoszczędzić można prawie 19 tysięcy. O prawie 13 tysięcy złotych więcej, niż w grudniu 2013 roku.
Reklama
Po planowanych zmianach, możliwe będzie co najwyżej odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT. Przedsiębiorcy, którzy nie mają prawa do pełnego odliczenia VAT-u ani obecnie, ani po zmianie przepisów, a planują zakup samochodu za nie więcej niż 70 tys., powinni zrobić to jeszcze w obecnym stanie prawnym. Dzięki temu zaoszczędzą na podatku. Kupno droższych aut będzie po zmianach korzystniejsze.
##Ile i kiedy można zaoszczędzić na odliczeniu VAT | |||
---|---|---|---|
Cena samochodu brutto | Koszt po odliczeniu VAT do 31.12.2013 | Koszt po odliczeniu VAT od 1.01.2014 (trzeba doliczyć opłatę za dostosowanie homologacji) | Koszt po odliczeniu VAT po wejściu nowelizacji (od marca) |
źródło: Money.pl, kwoty zaokrąglone do pełnych złotych | |||
150 000 zł | 144 000 zł | 121 951 zł | 142 000 zł |
100 000 zł | 94 000 zł | 81 300 zł | 92 000 zł |
50 000 zł | 44 390 zł | 40 650 zł | 45 325 zł |
35 000 zł | 31 073 zł | 28 455 zł | 31 728 zł |
Spieszyć się muszą także ci przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać jeszcze z możliwości pełnego prawa do odliczenia, kupując samochód z homologacją ciężarową. Do pełnego prawa do odliczenia według obecnych zasad nie wystarczy bowiem tylko zawarcie umowy przedwstępnej.
Niezbędne jest, aby doszło do dostawy towaru, tzn. do przeniesienia prawa do rozporządzania samochodem jako właściciel, co będzie miało miejsce dopiero na etapie zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy będą wykorzystywali w firmie samochód w ramach leasingu - muszą zdążyć zawrzeć umowę leasingu. A z tym niestety może być problem. W wielu salonach samochodowych jest już niewiele gotowych do odbioru samochodów dających pełne prawo do odliczenia, a w przypadku zamówienia na auto trzeba czekać od około 2 tygodni do 3-4 miesięcy.
Państwo zabierze też średnio 1787 zł od auta
Powyższa kwota dotyczy rozliczenia związanego z eksploatacją auta. Przyjęte do analizy dane związane z użytkowaniem samochodu zostały zestawione w trzech wariantach: obecnie, od chwili wejścia w życie projektowanych regulacji i od 1 lipca 2015 roku (od tego dnia ma wejść w życie możliwość częściowego odliczenia VAT-u od paliwa przy samochodach wykorzystywanych w cyklu mieszanym).
Przy średniej cenie paliwa 5,39 zł za litr, VAT wynosi 1,01 zł. Przyjmując wskazane roczne zużycie paliwa ( 2 tys. litrów), VAT sięgnie 2 020 zł. Dodatkowo w rocznych wydatkach tzw. serwisowych znajduje się 374 zł VAT-u. Obecnie przedsiębiorca, który wykorzystuje w działalności gospodarczej samochód osobowy nie ma zupełnie prawa do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa. Może natomiast odliczyć 100 proc. VAT-u od innych wydatków związanych z używaniem takiego samochodu.
Oznacza to, że przy przyjętych danych liczbowych łączna strata wynikająca z braku prawa do odliczenia, po rozliczeniu w kosztach podatkowych wynosi 1 636 zł.
Po wejściu w życie projektowanych zmian strata przedsiębiorcy z tego tytułu wzrośnie do 1 787 zł, co wiąże się z wprowadzeniem ograniczenia prawa do odliczenia VAT-u od wydatków tzw. serwisowych przy utrzymaniu jednocześnie braku prawa do odliczenia VAT-u od paliwa. Sytuacja ma zmienić się na korzyść dopiero w połowie 2015 r. - wtedy przedsiębiorca odliczając połowę VAT-u z ceny paliwa, zmniejszy straty wynikające z ograniczeń w prawie do odliczenia do kwoty 667 zł rocznie (chociaż zmiana ma wejść w połowie roku, dla zachowania możliwości porównawczych przyjęliśmy wynik dla całego roku).
Są _ pewne wyjątki _, czyli nieliczni odliczą 100 proc. VAT
Są tacy, którzy odliczą cały VAT. W projekcie założono, że pełne odliczenie będzie przysługiwało tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. W ustawie ściśle to opisano:
- Pełne prawo do odliczenia będzie miało zastosowanie - tak jak dotychczas - do wydatków związanych z samochodami przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą czyli busów i autobusów. Jak to uzasadniono: _ ponieważ zakres wykorzystywania takich pojazdów do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest bardzo ograniczony ze względu na ich charakter _.
- pojazdy mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
- pojazdy mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
- pojazdy, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
- pojazdy specjalne, które spełniają warunki i wymagania techniczne zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń: agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy.
Stwierdzenie spełnienia wymagań technicznych dla opisanych pojazdów odbywać się będzie - tak jak dotychczas, na podstawie wyników badań technicznych.
Fiskus prześwietli firmy. Nawet 14 mln złotych kary
Aby - jak to określono - _ zapewnić prawidłowe stosowanie proponowanych zasad rozliczania VAT od samochodów _, wprowadzono _ system zabezpieczający _. Możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od pojazdów przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej będzie wiązała się z koniecznością złożenia szczegółowej informacji o tych pojazdach oraz prowadzeniem szczegółowej ewidencji przebiegu trasy pojazdu.
W przypadku gdy skarbówka uzna, że właściciel firmy złożył raport, niezgodny z wymogami ustawy, musi się on liczyć nie tylko z koniecznością zwrotu nienależnego mu zwrotu za cały okres, ale też z bardzo surową karą.
W ustawie czytamy, że za nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji będzie grozić grzywna do 720 stawek dziennych, co może skutkować nałożeniem grzywny do kwoty ponad 14 mln złotych. Zdaniem przedstawicieli organizacji zrzeszających firmy, między innymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Związku Dilerów Samochodowych czy Związku Rzemiosła Polskiego, może zniechęcić podatników do rezygnacji z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i pełnego odliczenia.
Skok na kasę czy uszczelnianie systemu?
Rząd gorąco broni planów rządu względami finansowymi. Ich zdaniem odroczenie obniżki VAT za wydatki do czerwca 2015 roku jest koniecznością związaną z łataniem wielomiliardowej dziury w kasie państwa. _ - Już we wrześniu w Krynicy premier odtrąbił koniec kryzysu, to skąd ta ciągła dziura w kasie i spadek wpływów z podatków? - _ pyta kpiąc poseł Wincenty Elsner z TR. _ Zamiast uzdrowić system podatkowy, drenuje się mocniej kieszenie przedsiębiorców. na pewno zagłosujemy przeciwko zmianom. jesteśmy za pełnym odliczaniem VAT przez przedsiębiorców przy zakupie auta, oraz podczas jego eksploatacji - _komentuje. I jak dodaje _ - wmawia się nam, że wzorujemy się na innych w Unii, w tym szczególnie na Niemcach. Tymczasem tam, można sobie ustalać limit odliczenia, zależnie od stopnia wykorzystania auta, niezgodnie z działalnością gospodarczą. U nas tymczasem z góry przyjęto tylko 50. procentowe odliczenie. To błąd - _ ocenia Elsner.
Przeciwko zmianom będzie też Prawo i Sprawiedliwość. _ - Wszystkie firmy powinny mieć prawo do pełnych odliczeń podatków. Rząd zapomina, że zakupy ze strony firm mocno ożywiają branże motoryzacyjnej, która w ostatnich latach jest w coraz gorszej kondycji - _ przekonuje Jerzy Materna, poseł PiS. Nie podoba im się także sprinterskie tempo prac nad ustawą. _ _
_ - Minister Szczurek obejmował swój fotel z pięknymi hasłami na ustach wspierania firm, a tymczasem urządza kolejny wyścig w parlamencie, by jak najbardziej oskubać przedsiębiorców - _ dodaje Elsner.
Posłowie PSL, wbrew wcześniejszym wahaniom najprawdopodobniej zagłosują za zmianami. Nie bez przyczyny w ustawie znalazł się zapis, że ciągniki rolnicze, podobnie jak... motorowery będą podlegać pełnym odliczeniom.
Reklama
Z kolei SLD stoi w rozkroku. _ - To dobre zmiany, uszczelniające system podatkowy i ograniczające szara strefę - _usłyszeliśmy od posła Ryszarda Zbrzyznego, reprezentującego Sojusz w Komisji Finansów Publicznych. Zapowiedział, że podczas posiedzenia klubu, będzie rekomendował głosowanie za projektem. Tymczasem wczoraj przedstawiciele partii, poinformowali o zamiarze złożenia w Sejmie własnego projektu ustawy, który zakłada.... pełne odliczanie VAT od aut oraz od paliwa.
Rzecznik klubu SLD Dariusz Joński zarzucił rządowi PO-PSL brak działań pomocowych w odniesieniu do branży motoryzacyjnej w Polsce. Przekonywał, że branża się zwija, zamiast rozwijać. Przypomniał, że zatrudnienia ponad milion osób._ Niestety, PO stała się formacją, która niszczy branżę motoryzacyjną - _ ocenił Joński.
_ - To taka taktyka, na konferencjach i przed kamerami SLD jest anty, ale jak przychodzi do głosowań, to podnoszą ręce za pomysłami koalicji PO-PSL - _ komentuje Wincenty Elsner. Pierwsze czytanie projektu ustawy w Sejmie zaplanowano już dziś.
Więcej o zmianach w VAT