Forum

Komentarze użytkownika "gkatulska"

Komentarze użytkownika: gkatulska

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży internetowej

gkatulska / 2009-11-24 11:33 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Jestem współwłaścicielem Sp. z o.o. która zajmuje sie handlem detalicznym i
hurtowym w dużej mierze także przez Internet. I tu pojawia sie problem,
ponieważ księgowa z biura rachunkowego powiedziała, ze powinniśmy najlepiej
w dniu zaksięgowania przelewu na koncie wystawić fakturę VAT lub paragon na
kasie fiskalnej, ponieważ jeżeli wystawiać będziemy dokumenty np. następnego
dnia możemy mieć problem w razie kontroli z US.

Dziwi mnie troszkę taka interpretacja, ponieważ nie zawsze każdego dnia
sprawdzamy konto i nie każdego dnia realizujemy zamówienia.
Przykładem może być następująca sytuacja:
- nasza firma działa w dniach pon-pt
- klient poprzez portal aukcyjny/sklep internetowy kupuje produkty w naszej
firmie
- klient ma konto w tym samym banku co my i realizuje przelew w niedziele o
12:00, wiec nie jesteśmy w stanie wystawić paragon/FV w tym samym dniu co
zaksięgują sie pieniążki

Prosiłbym o poradę jak wybrnąć z tej sytuacji. Jak sie robi to w praktyce
wielu sklepów internetowych. Zaznaczam ze moja księgowa nie prowadziła nigdy
księgowości sklepu internetowego dlatego udaje sie do Was drodzy FORUMOWICZE
po pomoc.

DZIĘKUJE BARDZO ZA WSZELKA POMOC

Re: Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży internetowej

gkatulska / 2009-11-24 13:08 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Przy sprzedaży przez Internet mamy najczęściej do czynienia ze sprzedażą wysyłkową. W praktyce najwięcej problemów przy rozliczaniu tego typu sprzedaży sprawia podatnikom VAT prawidłowe określenie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.W sytuacji, gdy nabywca wpłaca na rachunek bankowy sprzedawcy całość lub część należności (na poczet przyszłej dostawy) – trzeba potraktować tę wpłatę jako zaliczkę. W tym przypadku trzeba uznać, że zastosowanie mają przepisy ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstanie wówczas w dniu otrzymania zaliczki, niezależnie od tego, kiedy nastąpi wystawienie faktury i dostawa towaru. Fakturę należy wystawić w terminie do 7 dni od otrzymania zaliczki. Moment podatkowy powstanie w dniu, kiedy kontrahent wpłaca pieniądze za towar na Pana konto i to właśnie na podstawie wyciągów bankowych, a nie wystawionej FV/paragonu rozpoznaje się moment powstania obowiązku podatkowego w VAT. Otrzymana z góry zapłata potraktowana być powinna przez Pana jako kwota brutto zawierająca VAT należny. Zarejestrowanie transakcji za pomocą kasy fiskalnej powinno odbyć się jeszcze przed wysyłką bo do niej dołączyć powinien Pan paragon. Reasumując obowiązek podatkowy w VAT powstanie niezależnie od daty wystawienia FV czy nabicia na kasę fiskalną, powstanie on w miesiącu w którym nastąpił wpływ na konto. Księgowa ustala ten moment na podstawie wyciągów bankowych zawierających wpłaty. Nie może żądać od Pana wystawienia FV/paragonu w tym samym dniu co wpływ należności, jeśli to jest niemożliwe fizycznie do wykonania.

Koszty przesyłki w KPiR

gkatulska / 2010-01-21 08:36 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Witam.
Mam dwie niejasności odnośnie księgowania faktur VAT. Prowadzę firmę na
zasadach ogólnych.
Sprzedaż miedzy innymi wysyłkowa. Na fakturach w odrębnej pozycji wpisuje
koszty przesyłki,
i tu dwa pytania jeśli chodzi o księgowanie w KPiR.
1. czy księgując fakturę VAT sprzedaży, towar k.7, a koszty przesyłki w k.8
mogę ująć w
jednej pozycji w KPiR, czy tez muszę utworzyć w KPiR. nową pozycję na koszty
przesyłki?

2. Czy księgując fakturę VAT zakupu, towar k.10, a koszty przesyłki k.11
mogę ująć w jednej
pozycji w KPiR, czy też muszę utworzyć nową pozycję na koszty przesyłki?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
pozdrawiam anielka

Re: Koszty przesyłki w KPiR

gkatulska / 2010-01-21 08:45 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Jeżeli chodzi o księgowanie faktur VAT sprzedaży łącznie z kosztami przesyłki, którymi obciąża Pani nabywcę, należy ująć je łącznie w kolumnie 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. 8 kolumna KPiR jest przeznaczona do księgowania pozostałych przychodów tj. przychodów ze sprzedaży rzeczowych składników majątku, odsetek od lokat na rachunku itp.
Faktura VAT zakupu dokumentująca zakup towarów i kosztów przesyłki powinna być ujęta w kolumnie 10 i 11. W kolumnie 10 wpisujemy wartość zakupu towaru, a w 11 kolumnie uboczne koszty zakupu tj. transport, rozładunek, załadunek, koszty przesyłki itp.

Ulga za złe długi

gkatulska / 2010-01-21 09:25 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Miałam fakturę za transport z 2007 roku i księgowa ją wyksięgowała w 2008
roku jako przedawnioną. Wczoraj dostałam pismo od Wystawcy tej faktury że
zamierza zrobić korektę VAT-u bo nie zapłaciłam mu faktury. I co teraz?
Proszę o pomoc.

Re: Ulga za złe długi

gkatulska / 2010-01-21 09:25 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Dzięki nowelizacji ustawy o VAT podatnicy mogą zmniejszyć VAT należny w przypadku braku zapłaty ze strony kontrahenta. Wierzytelność, która nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze uważa się za nieściągalną. Podstawą do skorzystania z ulgi jest zawiadomienie dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Pani kontrahent właśnie to uczynił. Jeżeli dłużnik (Pani), w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulowała należności w jakiejkolwiek formie, to dostawca może dokonać korekty . Szczegółowe warunki umożliwiające skorzystanie z ulgi na złe długi określa art. 89a i 89b ustawy o VAT. W wyniku zmiany przepisów uległ skróceniu, z pięciu do dwóch lat, okres objęty prawem korekty. Korektą podatku należnego będzie można więc objąć tylko dwuletnią wierzytelność wynikającą z faktury VAT, co oznacza, że dotyczy ona tylko wierzytelności, które nie uległy przedawnieniu. Korekta VAT należnego u sprzedawcy (dostawcy) powoduje konieczność korekty odliczenia VAT u dłużnika (nabywcy czyli Pani). W przypadku otrzymania zawiadomienia i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania dłużnik (Pani) jest zobowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia. Czyli musi się Pani cofnąć do okresu w którym odliczyła Pani VAT z faktury za transport i musi Pani zrobić niestety korektę tego okresu i dopłacić VAT wraz z odsetkami do US.

zawieszona działalność a obniżone składki ZUS

gkatulska / 2010-02-04 13:36 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Witam serdecznie! mam firmę zawieszoną w 2000r. ,która w ogóle nie
funkcjonowała, była tylko otwarta a teraz chce ją odwiesić- jaki ja będę
płacił ZUS- czy mam ulgi? chodzi mi czy ja mogę płacić ten tańszy ZUS?
pozdrawiam

Re: zawieszona działalność a obniżone składki ZUS

gkatulska / 2010-02-04 14:49 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Przepisy podatkowe i ubezpieczeniowe nie znały do września 2008 roku terminu jakim jest "zawieszenie działalności gospodarczej ". Oznacza to, że bez całkowitego wyrejestrowania się z prowadzenia działalności gospodarczej, podmiot cały czas traktowany był jako uprawniony do prowadzenia działalności. Składki ZUS mogą być obniżone jedynie w przypadku kiedy po 60 miesiącach od wyrejestrowania się z działalności gospodarczej powołany zostanie zupełnie nowy podmiot. Obniżone składki ZUS przysługują w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Reasumując nie może Pan skorzystać z obniżonych ZUS-ów bo prowadził Pan działalność gospodarczą w ciągu ostatnich 60-ciu miesięcy.

składki ZUS dla osób rozpoczynających działałność

gkatulska / 2010-02-18 08:19 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Witam.
Za miesiąc rozpoczynam jednoosobową działalność gospodarczą. Interesuje mnie
temat dotyczący składek preferencyjnych ZUS dla nowych firm. Dowiedziałam
się ,że od stycznia 2010 składka ZUS wynosi 395,10 zł tzn.: ub. społeczne z
chorobowym 117, 11 zł; ub. zdrowotne 233.32 zł; fundusz pracy 46,25 zł. Po
zliczeniu poszczególnych składek wynosi 396,68 (zamiast 395,10) , dlaczego?
I jeszcze jedno pytanie, czy prowadząc jednoosobową działalność muszę
opłacać składkę na fundusz pracy?
Dziękuję i pozdrawiam.

Re: składki ZUS dla osób rozpoczynających działałność

gkatulska / 2010-02-18 08:39 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Kwota 395,10 zł to nie jest kwota składek, tylko kwota podstawy składek na ubezpieczenia społeczne dla osób rozpoczynających działalność, którzy mogą skorzystać z preferencyjnych składek na ZUS. 30% z kwoty minimalnego wynagrodzenia tj. 30% x 1317 zł = 395,10 zł. Składki liczy się od tej podstawy. Składki na ubezpieczenia społeczne od tej podstawy wynoszą 117,11 zł. Składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 233,32 zł ( od podstawy 2592,46 zł, ). Jeśli chodzi o składkę na Fundusz Pracy, to nie płaci jej Pani, gdyż opłaca się ją tylko wtedy, gdy podstawa wymiaru składek jest równa co najmniej wynagrodzeniu minimalnemu.

Opodatkowanie sprzedaży samochodu zakupionego w Niemczech

gkatulska / 2010-04-07 10:04 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Witam.
1. Firma jednoosobowa kupuje samochód w Niemczech na umowę. Wystawia fa
wewnętrzną, a następnie sprzedaje na podstawie fa VAT marża-czy tak można?
Czy powinna być wystawiona fa VAT. Jeśli dobrze rozumuję (jestem laikiem)
przy fa wewnętrznej VAT jest naliczony i odliczony jednocześnie, a czy przy
dalszej odsprzedaży nie należy VAT-u znowu naliczyć?
2. Jeżeli zakupiono samochód w Niemczech na fa to jakie jest dalsze
postępowanie?

Re: Opodatkowanie sprzedaży samochodu zakupionego w Niemczech

gkatulska / 2010-04-07 12:02 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Ad.1) Po pierwsze należy zastanowić się czy sprowadzając samochód osobowy z Niemiec nastąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Przy czym nabywcą towarów jest podatnik VAT (polski lub obcy), a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika oraz dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT (polskim lub obcym). Tak więc wewnątrzwspólnotowe nabycie zależy od tego, od kogo został nabyty samochód (osoba prywatna, czy firma), decyduje status dostawcy. W pytaniu pisze Pan/ni , że samochód został nabyty na podstawie umowy kupna/sprzedaży ( sprzedający w związku z tym nie jest podatnikiem VAT). Jeśli sprzedający nie jest podatnikiem VAT , wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie nastąpi (nie należy naliczać/odliczać VAT). Co do dalszej odsprzedaży samochodu zakupionego w Niemczech i zastosowania specjalnej procedury opodatkowania na zasadzie VAT marża, musiałabym wiedzieć czy wykonuje Pan/ni czynności polegające na dostawie towarów używanych, czy ta odsprzedaż jest jednorazowa, a samochód został nabyty na potrzeby działalności, nie zaś w celu dalszej odsprzedaży. Jeśli ta odsprzedaż jest jednorazowa (sprzedaje Pan/ni środek trwały firmy) to nie można wystawić FV VAT marża. Trzeba wystawić zwykłą FV VAT. Stawka będzie zależeć od tego, po jakim czasie ta odsprzedaż nastąpi. Jeśli po upływie pół roku to właściwa będzie stawka ZW. Przed upływem 6-ciu miesięcy – stawka 22%. Aby zastosować stawkę ZW muszą być spełnione dwa warunki: VAT przy zakupie nie jest odliczony (warunek spełniony przez Pana/nią) i okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku od nabycia.
Ad.2) Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego przez polskiego podatnika wystąpi w przypadku, gdy sprzedawcą był niemiecki podatnik. Nie pisze nic Pan/ni o tym czy samochód jest nowy czy używany. Zakładam, że samochód to pojazd używany (a nie nowy). Ma to znaczenie, gdyż dla tzw. nowych środków transportu przewidziane są nieco inne mechanizmy opodatkowania. Zakup używanego samochodu przez polskiego podatnika VAT w Niemczech, od niemieckiego podatnika, będzie miało charakter wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. Miejscem powstania obowiązku podatkowego, czyli tzw. miejscem świadczenia, jest w tym przypadku Polska, polski podatnik ma więc obowiązek rozliczenia w kraju podatku od przeprowadzonej transakcji. Mechanizm opodatkowania tej transakcji odpowiada ogólnej zasadzie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W tym przypadku rozlicza Pan/ni podatek VAT należny i naliczony. Polski podatnik będzie miał również obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, na ustalonym wzorze deklaracji VAT-23, o nabyciu środka transportu oraz dołączenia kopii faktury potwierdzającej dokonanie transakcji, a także zapłaty podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, jest on również zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym kwartalną informację podsumowującą, zawierającą dane dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

Jednodniowa lokata a podatek Belki

gkatulska / 2010-04-22 13:18 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Czy dochód uzyskany dzięki jednodniowej lokacie , która pozwala ominąć
podatek Belki należy wykazać w zeznaniu podatkowym PIT i zapłacić od niego
podatek?

Re: Jednodniowa lokata a podatek Belki

gkatulska / 2010-04-22 13:30 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Zgodnie z Ordynacją podatkową, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku, w przypadku końcówek poniżej 0,50 zł, zaokrągla się w dół do pełnych złotych. Podatku Belki nie trzeba płacić, gdy jednorazowe wypłaty zysków nie przekraczają 2,49 zł. Jeśli więc bank każdego dnia nalicza odsetki od oszczędności zgromadzonych na lokacie niższe niż 2,5 zł., to podstawę opodatkowania zaokrągla się w dół do 2 zł. W takiej sytuacji 19-proc. podatek wynosi 0,38 zł. i zgodnie z Ordynacją podatkową zostaje zaokrąglany w dół do zera. Ministerstwo Finansów, zabrało głos w tej sprawie i uspokoiło oszczędzających uznając, że jeśli podatek z tytułu odsetek jest niższy od 0,50 zł, to bank nie musi go pobierać. Wówczas także podatnik jest zwolniony z wykazywania go w deklaracji.

Usługi kadrowo płacowe a certyfikat

gkatulska / 2010-05-05 12:18 / Grażyna Katulska, specjalista ds. rachunkowości, kadr i płac
Prowadzę działalność gospodarczą. Obecnie chcę dodatkowo prowadzić usługi
kadrowo płacowe. Czy muszę ubiegać się o jakieś zezwolenie lub certyfikat?
do początku nowsze
1 2

Najnowsze wpisy