Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Kierowcy długo na to czekali. Drogowcy mocują wstęgę na nowej Zakopiance

19
Podziel się:

Podróż samochodem między Krakowem a Zakopanem od piątku będzie krótsza i bardziej komfortowa. Taki przynajmniej ma być efekt otwarcia drogi krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem, która jest elementem nowej Zakopianki. Nie oznacza to jednak, że korki całkowicie wyparują.

Kierowcy długo na to czekali. Drogowcy mocują wstęgę na nowej Zakopiance
Budowa nowej Zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ (lipiec 2024 r.) (GDDKiA, © Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, trzeba przyznać, ma sporo okazji do świętowania w ostatni tydzień wakacji letnich. W poniedziałek drogowcy otworzyli odcinek ekspresowej "siódemki" między Kielcami a Krakowem, w czwartek - trasy A2 na wschód od Warszawy, a w piątek 30 sierpnia po południu udostępniona do ruchu zostanie też część nowej Zakopianki (konferencja ministra w tej sprawie zaplanowana jest na godz. 12.30).

Mowa o dwujezdniowej drodze krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem. Od razu podkreślmy, że chociaż pozornie wygląda ona jak trasa szybkiego ruchu, to taką absolutnie nie jest, dlatego należy zwracać uwagę na znaki drogowe.

Dlaczego nie zbudowano w tym miejscu "eski"? Trasa powstała w skomplikowanym dla budowlańców terenie, niemożliwym do stworzenia drogi, spełniającej wszystkie wymogi trasy szybkiego ruchu, przynajmniej bez masowych wyburzeń. Pojazdy i zjazdy są po prostu zbyt strome, a łuki zbyt ostre, aby kierowcy bezpiecznie mogli jechać z prędkością 120 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Mało tego. - Nowa trasa będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h - uprzedza Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Organizacja ruchu na nowej zakopiance

Nowa trasa z Rdzawki do Nowego Targu jest niemal w całości poprowadzona nowym śladem, na zachód od starej Zakopianki. Odcinek ma 16,1 km, dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a docelowo będzie połączony z siecią lokalnych dróg poprzez cztery węzły - Obidowa, Klikuszowa, a także Nowy Targ Południe i Zachód.

Docelowo, gdyż w chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki - starą i nową - wyjaśnia Michna.

Powód otwierania węzłów etapami jest w zasadzie ten sam, dlaczego, choć droga od tygodni wydaje się gotowa na przyjęcie samochodów, pozostaje pusta do 30 sierpnia, co potęgowało zdenerwowanie kierowców tkwiących latem w korkach

- Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara Zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jego wykonanie zostawiliśmy na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej zakopiance - przekonuje Michna.

Jest jeszcze jedna bardzo ważna informacja dotycząca tymczasowej organizacji ruchu. Po oddaniu drogi nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach - w okolicy wspomnianego węzła Klikuszowa i w Rdzawce.

"Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę" - uprzedza GDDKiA.

Problem korków jeszcze nie zniknie

Rzecznik krakowskiej GDDKiA podczas wizyty money.pl na placu budowy nowej Zakopianki powiedział, że czas przejazdu tym odcinkiem zajmie ok. 10 min, tymczasem "normalnie" - bez korków - to ok. 20 minut. W sezonie turystycznym do tego dochodziła dodatkowa godzina, a nawet i więcej.

- Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości - Klikuszowej i Nowego Targu - gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym - informuje Michna.

Warto jednak zwrócić uwagę, że na modernizację czeka dalszy odcinek do Zakopanego, gdzie zatory mogą się powiększyć po piątkowym otwarciu. Z prostej przyczyny - więcej kierowców będzie mogło dotrzeć do wąskiego gardła, dzięki komfortowemu połączeniu Rdzawka - Nowy Targ. Przebudowa ostatniego fragmentu Zakopianki przed stolicą polskich Tatr spodziewany jest najszybciej na początku lat 30.

Inwestycja została zrealizowana z pieniędzy z budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł. Wykonawcą jest firma Intercor. Droga jest otwierana później, niż pierwotnie zakładano. Z wykonawcą podpisano jednak dziewięć aneksów do umowy, które poskutkowały przesunięciem terminu, a także wzrostem wartości kontraktu z 880 mln zł.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Rafał
2 miesiące temu
Śmieszy mnie to otwieranie dróg przez polityków wszystkich opcji, może na otwarcie miejskich szaletów też niech ze wstęgą i księdzem przyjadą. Przecież to jest ich praca za którą biorą pieniądze.
efve
2 miesiące temu
Możecie stanąć na uszach ale w Zakopanem więcej samochodów się nie zmieści. Korki będą. A szersza droga może ułatwi dojazd do Nowego Targu. Za to jechanie do Zakopanego będzie gehenną niezależnie od szerokości drogi.
Prezydent2025
2 miesiące temu
A na przecinaniu wstęgi nadal ministrowie, lokalni notable, biskupi i cała polityczno-urzędnicza KORPOHYDRA. Lans jaki był taki jest.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
J 23
2 miesiące temu
Ludzie nie podniecajcie sie dwie autostrady na krzyz i po dwa pasy.Z nasza bolszewicka mentalnoscia bedziemy zawsze zakala i zasciankeim Europy
Tyle w temaci...
2 miesiące temu
Zakopane jest przereklamowane
Andrzej
2 miesiące temu
Napewno będzie lepszy i szybszy dojazd komu się nie podoba nie musi tam jeździć będzie luźniej
Rumpel z Berl...
2 miesiące temu
A ci udają że nie mają czasu na inwestycje ..tyle aresztowań codziennie
Pracuś drogow...
2 miesiące temu
min. Andrzej Adamczyk i GDDKiA, chwała wam za to Panowie i Panie za 8 lat ciężkiej pracy Zjednoczonej Prawicy! ca. 8.000 mniej ofiar na polskich drogach dzięki obwodnicom i eSkom plus autostradom