Według ministra deklarację taką złożyli przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z wykonawcą inwestycji.
- Dla ruchu obwodnica Krakowa i ostatni odcinek drogi S7 między Widomą a Krakowem zostanie oddany jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, najprawdopodobniej 23 grudnia - powiedział dziennikarzom Klimczak. - Na ten moment czekaliśmy bardzo długo - dodał.
Szef resortu infrastruktury zastrzegł, że obie trasy zostaną udostępnione dla ruchu na zasadzie przejezdności, a ostateczne oddanie ich do użytku nastąpi za około dwa-trzy miesiące. Pozwoli to upłynnić ruch samochodowy wokół Krakowa, a także podróże ze stolicy Małopolski do różnych części regionu.
Oddajemy do użytkowania wcześniej (…) żeby nie czekać dwóch-trzech miesięcy na pełne oddanie procesu budowlanego, ale żeby ludzie mogli korzystać już jak najszybciej. Myślę, że okres wzmożonego ruchu przed świętami Bożego Narodzenia jest najwłaściwszym, żeby oddać do użytkowania ten wyczekiwany od lat odcinek drogi - wyjaśnił Klimczak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa, będącej częścią trasy ekspresowej S52, obejmuje powstanie dwujezdniowej drogi o długości około 12,5 km. Trasa ta połączy węzeł Modlnica z węzłem Kraków Mistrzejowice, przy czym ten ostatni element powstaje w ramach projektu S7 i zepnie obwodnicą Kraków.
Wzdłuż tej trasy planuje się budowę trzech głównych węzłów: Zielonki, Węgrzce oraz Batowice. W ramach projektu powstają również 33 km dróg lokalnych, co ma za zadanie usprawnić komunikację pomiędzy miejscowościami zlokalizowanymi wzdłuż S52.
Zadanie realizowane jest w systemie "zaprojektuj i zbuduj", a umowa z generalnym wykonawcą, którym jest konsorcjum firm Gulermak pochodzące z Turcji oraz Mosty Łódź z Polski, została zawarta w listopadzie 2018 roku. Całkowity koszt budowy to niemal 2,4 miliarda złotych, z czego prace budowlane wyceniono na prawie 1,9 miliarda złotych. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości około 680 milionów złotych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Odcinek S7 biegnący z Widomej do Nowej Huty stanowi ostatni fragment tej trasy w północnej części województwa małopolskiego. Na ten odcinek składają się dwie różnorodne części. Pierwsza, pozamiejska część o długości 11,2 km, łączy Widomą z węzłem Mistrzejowice i po otwarciu zostanie zintegrowana z tymczasowym zjazdem.
W mieście, S7 biegnie przez Nową Hutę, omijając z zachodniej strony tamtejszy kombinat metalurgiczny. Na miejskim odcinku o długości 7,1 km budowane są dwa węzły: Mistrzejowice oraz Grębałów.
Według drogowców jest to skomplikowany fragment pod względem inżynieryjnym, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
Planowane zakończenie budowy odcinka przez GDDKiA przypada na rok 2025, a za realizację odpowiada konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź, które wycenia prace na ponad 1,8 miliarda złotych.