Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Rzecznik Praw Obywatelskich na ratunek zmotoryzowanym. Pyta resort o auta na LPG

22
Podziel się:

RPO, reagując na skargę mieszkańca Warszawy, pyta Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dlaczego do strefy czystego transportu nie mogą wjechać samochody na - podkreślmy - niskoemisyjny gaz płynny. Skarżący twierdzi, że zakaz dyskryminuje właścicieli takich pojazdów na LPG.

Rzecznik Praw Obywatelskich na ratunek zmotoryzowanym. Pyta resort o auta na LPG
Strefa czystego transportu w Warszawie (PAP, Albert Zawada)

Pierwotna propozycja dodania aut napędzanych LPG do wykazu pojazdów wyłączonych z zakazu wjazdu do strefy nie znalazła się w ostatecznej wersji projektu nowelizacji, przyjętej 5 października 2021 r. przez Radę Ministrów.

"Skoro z zakazu wjazdu do strefy wyłączono samochody na gaz ziemny, to rodzi się pytanie, z jakich względów tak samo nie potraktowano aut zasilanych gazem płynnym LPG" - napisało biuro Rzecznika Praw Obywatelskich w piśmie do MKiŚ.

Mieszkaniec Warszawy napisał wcześniej do RPO, że samochody zasilane paliwem gazowym LPG powinny być z mocy ustawy wyłączone z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nawet 50 proc. marży brutto na sprzedaży farb - Piotr Mikrut, prezes Grupy Śnieżka w Biznes Klasie

Wskazał on, że gaz płynny został uznany przez ustawodawcę za paliwo alternatywne (art. 2 pkt 11 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych), czyli zamiennik paliw ropopochodnych, które może przyczynić się do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności transportu.

Mieszkaniec Warszawy mówi o dyskryminacji

"Badania potwierdzają, że spalanie w silnikach mieszanki propanu i butanu powoduje znacznie mniejszą emisję tlenku azotu niż w przypadku spalania benzyny lub oleju napędowego. Efekt redukcji zanieczyszczeń podczas spalania LPG jest także widoczny w odniesieniu do innych zanieczyszczeń (brak emisji cząstek stałych do atmosfery, o 60 proc. mniejsza emisja węglowodorów oraz zmniejszenie emisji tlenku węgla o 20 proc.)" - podało w komunikacie biuro RPO.

Zaznaczono, że korzystanie z aut zasilanych LPG może być zatem środkiem do osiągnięcia celu, dla jakiego ustanowiona została strefa czystego transportu, którym jest ograniczenie negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych na zdrowie ludzi i środowisko.

Skarżący się mieszkaniec stolicy uważa, że skoro pojazdy wyposażone w LPG są niskoemisyjne, to podobnie jak pojazdy zasilane gazem ziemnym nie powinny być objęte zakazem wjazdu do strefy czystego transportu. W jego opinii obecne unormowania funkcjonowania stref czystego transportu dyskryminują właścicieli pojazdów napędzanych gazem płynnym.

Niekonsekwencja ustawodawcy ws. stref czystego transportu

Z ustaleń RPO wynika, że w listopadzie 2020 r. MKiŚ przygotowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w którym zaproponowało rozszerzenie katalogu pojazdów dopuszczonych do wjazdu do strefy czystego transportu m.in. o pojazdy napędzane gazem płynnym LPG. W uzasadnieniu wskazano, że pojazdy zasilane LPG mają wpływ na "obniżenie emisji w niektórych aspektach związanych ze spalaniem paliw".

Propozycja dodania pojazdów napędzanych gazem płynnym LPG do wykazu pojazdów wyłączonych z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu nie znalazła się jednak w ostatecznej wersji projektu nowelizacji, przyjętej 5 października 2021 r. przez Radę Ministrów. RPO wyjaśnił, że nie zna jednak powodów, dla których projektodawca wycofał się z zaproponowanej przez siebie zmiany art. 39 ust. 1 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wydaje się, że brak zaliczenia pojazdów samochodowych wyposażonych w instalację LPG do kategorii pojazdów nieobjętych zakazem wjazdu do strefy czystego transportu jest wyrazem pewnej niekonsekwencji ustawodawcy" - przekazało biuro RPO.

"Do tej kategorii zakwalifikowano bowiem auta napędzane gazem ziemnym, które podobnie jak pojazdy zasilane gazem płynnym LPG nie są zeroemisyjne, gdyż w procesie spalania gazu ziemnego (metanu) powstają m.in. tlenki azotu, tlenek węgla i nieznaczne ilości węglowodorów" - argumentuje biuro RPO.

RPO wnioskuje do resortu o wyjaśnienie problemu

Europejska Federacja Transportu i Środowiska, jak podkreślił RPO, zbadała emisyjność silników napędzanych gazem ziemnym CNG i twierdzi, że w wyniku jego spalania tworzy się bardzo dużo najdrobniejszych cząstek stałych o wielkości do 2,5 nm, które stanowią znaczne zagrożenie dla zdrowia.

"Skoro jednak ustawodawca uznał, że korzystanie z pojazdów napędzanym gazem ziemnym nie wiąże się z emisją zanieczyszczeń, która negatywnie oddziałuje na zdrowie ludzi i środowisko, gdyż wyłączył tego rodzaju pojazdy z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, to rodzi się pytanie, z jakich względów nie potraktował w tożsamy sposób samochodów zasilanych gazem płynnym LPG" - napisano w informacji biura RPO.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do dyrektora Departamentu Elektromobilności i Innowacji MKiŚ Szymona Bylińskiego o zbadanie problemu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(22)
Emeryt
16 godz. temu
W SCT powinny być tylko rowery - dla jaśnie państwa urzędników też. Karetki na rowerach, śmieciarki na rowerach itp.
Prol
18 godz. temu
Przecież to wszystko jedna wielka urzędnicza bzdura i gra pozorów. Autobusy elektryczne z ogrzewaniem spalającym olej napędowy nie powinny wjeżdżać do ekostref zimą
ostatni najgo...
wczoraj
A nowy samochód z Euro ileś tam, po zdjęciu tłumków , wymntowaniu filtrów itd, jest ekologiczny. A jezdzić w strefie mioże. A taki to już , co trzeci usporowiony. Normy dzwieku przekroczone, trucia tez. A prawo gdzie.
Kwestia czasu
wczoraj
Krew się Poleje!!!
mieszkaniec S...
2 dni temu
Te strefy umrą ekonomicznie. Nie będzie obywatel mógł tam dojechać własnym autem, pojedzie tam, gdzie dojechać będzie mógł. Zniknie klient, znikną usługi, gastronomia, prywatne firmy, oddziały banków itp. itd.
...
Następna strona