Z podwyższonego limitu mogą skorzystać rodziny wielodzietne, gospodarstwa domowe z osobami niepełnosprawnymi oraz rolnicy. Wniosek z odpowiednim oświadczeniem można wysłać listownie, złożyć w punkcie obsługi klienta sprzedawcy energii, a także elektronicznie: przez platformę ePAUP, stronę internetową sprzedawcy lub oferowaną przez niego aplikację. Oświadczenie jest także dostępne w aplikacji mObywatel.
Tańszy prąd. Oto, jakie warunki trzeba spełnić
Zgodnie z ustawą o ochronie odbiorców, w 2023 r. wszystkie gospodarstwa domowe, do zużycia 2 MWh, korzystają z zamrożonych cen energii elektrycznej, takich samych jak w 2022 r. Po przekroczeniu tego progu obowiązują wyższe stawki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ustawa definiuje jednak tzw. odbiorców uprawnionych, którzy mogą wnioskować o podniesienie limitu. Dla gospodarstw, w których znajduje się osoba z niepełnosprawnością, można starać się o podniesienie progu do 2,6 MWh, a posiadacze Karty Dużej Rodziny oraz rolnicy - do 3 MWh.
Rolnicy powinni dołączyć do wniosku kopię decyzji o podatku rolnym. Z kolei rodziny wielodzietne mogą zostać poproszone o przedstawienie Karty Dużej Rodziny, a osoby z niepełnosprawnością – o przedłożenie dokumentu potwierdzającego swój status. W dwóch ostatnich przypadkach wprowadzenie takiego wymogu zależy od sprzedawcy.
Odbiorcy, którzy mają odrębne umowy na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej, muszą złożyć odrębne oświadczenia - sprzedawcy i dystrybutorowi. Zamrożenie cen prądu nie obejmuje gospodarstw domowych, które mają ze sprzedawcą umowę terminową z gwarancją stałej ceny. W takim przypadku odbiorcę obowiązują ceny gwarantowane w umowie.