Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

"Ważna dla całego kraju trasa". Drogowcy szykują się do budowy

2
Podziel się:

Do końca roku ma zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi krajowej nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem. Umożliwi to rozpoczęcie prac nad tą ważną, 50-kilometrową trasą. Inwestycja budzi w części gmin kontrowersje, bo ludzie obawiają się wyburzeń i podziału miejscowości.

"Ważna dla całego kraju trasa". Drogowcy szykują się do budowy
Nowa trasa ma przebiegać m.in. przez Czchów. Tamtejsi samorządowcy walczą o wybór korzystnego dla gminy wariantu przebiegu drogi (Adobe Stock, GMBMedia)

W poniedziałek zorganizowane zostało spotkanie wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca z przedstawicielami samorządów z powiatów bocheńskiego, brzeskiego i nowosądeckiego oraz z Nowego Sącza. Od lat bowiem starania o budowę drogi nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem, tak zwanej sądeczanki, wstrzymuje brak zgody lokalnych samorządów dotyczącej jej przebiegu. Gminy obawiają się tego, jak bliskość takiej drogi wpłynie na życie okolicznych mieszkańców.

Po spotkaniu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która jest na ostatnim etapie prac zmierzających do przygotowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zadeklarowała wydanie takiej decyzji do końca roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak skalować biznes w IT? - Jarosław Królewski w Biznes Klasie

"Po jej otrzymaniu podjęte zostaną prace na odcinkach, które nie są przedmiotem większych kontrowersji. Taką częścią trasy jest obecnie południowy odcinek między Kurowem a Nowym Sączem, gdzie jest również największe natężenie ruchu na tej części DK75 przekraczające 21 tysięcy pojazdów na dobę - zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021" - przekazał resort infrastruktury.

Samorządy walczą o przebieg

W grze jest kilka wariantów przebiegu nowej trasy. Różnią się one stopniem, w jakim projektowana droga ingeruje w przestrzeń gmin. Podczas spotkania przedstawiciele gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna podkreślili, że w ich opinii optymalny przebieg zapewnia wariant A, w przeciwieństwie do wariantu C. Tymczasem to właśnie wariant C jest rekomendowany we wniosku GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej, natomiast warianty A i F są wskazane jako alternatywne.

Według zapowiedzi resortu infrastruktury, w związku z trudnościami z uzgodnieniem przebiegu nowej drogi, przewidywana jest etapowa realizacja tego zadania. W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane trzy etapy niewzbudzające kontrowersji, a w dwóch pozostałych etapach uwzględniony zostanie głos społeczny.

Wiceminister Stanisław Bukowiec zapowiedział, że rozmowy z samorządami będą kontynuowane i liczy w tej sprawie na wypracowanie społecznego kompromisu, "aby przebieg tak ważnej dla całego kraju trasy był zadowalający dla wszystkich".

Pod koniec lipca zostało zorganizowane spotkanie samorządowców z szefem krakowskiego oddziału GDDKiA Maciejem Ostrowskim. W informacji dotyczącej tego spotkania, opublikowanej na stronie internetowej gminy Czchów, możemy przeczytać, że "samorządy gminne zamierzają konsekwentnie podejmować działania mające na celu zmianę przebiegu nowej drogi na spornych odcinkach, tak aby uniknąć licznych wyburzeń oraz podzielenia kilku miejscowości".

Ponad 3 mld zł na nową drogę

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że odcinek "sądeczanki" Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy głównej przyspieszonej, z dwiema jezdniami, każda po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km. Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów.

Nowa "sądeczanka" została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie 2020 roku rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł, do blisko 3,2 mld zł.

Obecnie kończy się budowa tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4 i stanowiącego pierwszą część "sądeczanki". W 2021 roku oddany do użytku został most na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza, przez który w przyszłości ma przebiegać ta nowa trasa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(2)
Majkel
1 tyg. temu
Ktoś wierzy jeszcze w Polsce w konsultacje społeczne? Organizuje się je tylko po to żeby mieć podkładkę. Proponowany wariant to po prostu najtańsza opcja, która jest niekorzystna dla mieszkańców i samych kierowców.
Oko
2 tyg. temu
Zadeptają te góry I bedzie płasko