Dane opublikowane przez Superauto.pl oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazują, że w czerwcu sprzedano 50 tys. 221 nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 20,8 proc. w porównaniu do 2023 roku. Sprzedaż nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony również wzrosła o 11,5 proc., osiągając poziom 6 tys. 729 sztuk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprzedaż wzrosła, ceny zmalały
Według superauto.pl, ceny samochodów marek premium spadły o 6 proc., osiągając średnią cenę 299 tys. 336 zł brutto. Zniżki dotknęły również samochody dostawcze, których ceny spadły o 5 proc., do średniej 137 tys. 553 zł netto. W przeciwieństwie do tego, samochody marek wolumenowych zdrożały o 10 proc., osiągając średnią cenę 153tys. 242 zł brutto.
Jeśli zaś chodzi o formy finansowania, to leasing operacyjny pozostaje najpopularniejszą opcją, odpowiadając za 75 proc. sprzedaży - wynika z raportu. Ponadto wynajem długoterminowy i kredyt również zyskują na popularności, stanowiąc odpowiednio 12 proc. i 13 proc. rynku.
Diesel i benzyna odchodzą powoli do lamusa?
W segmencie samochodów osobowych wciąż dominują pojazdy z napędem benzynowym, jednak ich pozycja słabnie. W pierwszej połowie 2023 roku stanowiły one 43,9 proc. sprzedaży, ale w analogicznym okresie tego roku udział spadł do 36,2 proc.
Podobny trend dotyczy samochodów z silnikami diesla, których udział w rynku zmniejszył się z 10 proc. w 2023 roku do 8,7 proc. obecnie - wynika z raportu.
Największy wzrost sprzedaży zanotowały miękkie hybrydy (MHEV), których sprzedaż wzrosła o 47,1 proc. i obecnie stanowią 24,5 proc. rynku nowych samochodów osobowych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również pełne hybrydy (HEV), które zwiększyły swój udział z 17,7 proc. do 21,9 proc.
Mimo że sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) wzrosła o 4,3 proc., ich udział w rynku spadł do 3,2 proc. ze względu na ogólną dynamikę wzrostu sprzedaży innych typów pojazdów.
Te dane wskazują na rosnącą popularność napędów alternatywnych, które coraz częściej wybierane są przez konsumentów. To może zwiastować dalsze zmiany w strukturze rynku samochodów osobowych w najbliższej przyszłości.
Rynek motoryzacyjny w Polsce naprawdę nabiera rozpędu. Widzimy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, ale to, co mnie najbardziej intryguje, to zmiany w preferencjach klientów. Coraz więcej osób stawia na hybrydy i elektryki - to już ponad połowa sprzedaży. Ciekawe jest też to, że choć leasing wciąż króluje, to wynajem długoterminowy i kredyty zyskują na popularności. Wygląda na to, że klienci szukają różnych sposobów na zdobycie wymarzonego auta - komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.
Pierwszy Cybertruck Tesli zarejestrowany w Polsce
Te marki królują na rynku w Polsce
Czerwiec był kolejnym miesiącem dominacji Toyoty, która sprzedała 7 tys. 627 samochodów, osiągając 15,19 proc. rynku. Skoda zbliża się do japońskiej marki z 4 tys. 750 sprzedanymi samochodami, a Volkswagen zamknął podium z wynikiem 3 tys. 706 egzemplarzy.
Z rankingu TOP 20 wynika, że tylko trzech producentów nie odnotowało wzrostu sprzedaży rok do roku. Największy wzrost sprzedaży zanotowały marki Suzuki (+104,4 proc.), Lexus (+49,3 proc.), Tesla (+46 proc.) oraz Mazda (+40,8 proc.). Mercedes, zwiększając sprzedaż o 31,8 proc., wyprzedził swoich głównych rywali – Audi i BMW. W TOP 20 znalazła się również chińska marka MG, zajmując 16. miejsce z wynikiem 1 169 sprzedanych samochodów.
Renault pozostaje liderem w segmencie samochodów dostawczych, osiągając imponujący wynik 1 tys. 754 sprzedanych pojazdów, co stanowi 26,07 proc. rynku. Renault Master, z 1 tys. 207 sprzedanymi egzemplarzami, umocnił swoją pozycję dominatora. Czołową piątkę uzupełniły Iveco Daily, Mercedes Sprinter, Toyota Proace City oraz Renault Express.